czwartek, 29 października 2015

Żytnie rogale z ziarnami

Tak mnie naszło dziś na ciemne pieczywo, przeszukałam przepisy na necie, z każdego coś tam zaczerpnęłam i upiekłam :)
  Mimo mąki żytniej rogaliki są pulchne i smaczne a różne ziarna dodają ciekawego smaku :)
Kocham piec, to mnie tak bardzo relaksuje :)



Składniki:

- 350g mąki pszennej typ 750
- 150g maki żytniej typ 2000 lub 1850
-   15g świeżych drożdży
- 350-400ml letniej wody-ilość zależy od mąki, żytnia potrzebuje jej więcej
-   10g soli
-   15g miodu
- 1 żółtko (białko do posmarowania)
- po 2 łyżki ziaren - słonecznik, dynia, sezam, mak, siemię lniane
+ po pół łyżki na mieszankę do posypania



Sposób wykonania:

Mąki wsypujemy do miski, drożdże, miód i trochę wody mieszamy i wlewamy do mąki, posypujemy odrobiną mąki i odstawiamy na 10 minut do wyrośnięcia.



Dodajemy resztę składników i mieszamy stopniowo dolewając wodę, ciasto powinno być lekko kleiste ale nie rzadkie, jak przelejemy wodę warto dosypać troszkę mąki bo nie ulepimy rogalików jak będzie za bardzo się kleiło.



Posypujemy mąką, przykrywamy i odstawiamy w ciepłe miejsce na godzinę do wyrośnięcia, ja stawiam obok grzejnika :)



 Po tym czasie krótko wyrabiamy i wałkujemy na koło o średnicy 42cm, dzielimy na 12 części i rolujemy rogale,




przykrywamy i odstawiamy na 30-40 minut,
rozgrzewamy piekarnik do 200 stopni, bułki smarujemy rozmąconym białkiem i posypujemy mieszanką ziaren,


uformowane układamy na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia,
pieczemy 15-18 minut i wyciągamy na kratkę do ostygnięcia.




Smacznego :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz